Górska zaznaczyła, że w ostatnich latach transport drogowy zdominował przewozy towarów, marginalizując kolej. W obliczu rosnącego zainteresowania ekologicznymi środkami transportu, takich jak kolej, oraz zmieniających się norm unijnych, konieczne jest przywrócenie i modernizacja linii kolejowej nr 413. W szczególności, senator podkreśliła potrzeby koncernu rolno-spożywczego Goodvalley, który planuje spełnić do 2030 roku unijne wymagania dotyczące transportu towarów i oczekuje na możliwość korzystania z transportu kolejowego.
Przechlewo, gdzie znajduje się główny zakład Goodvalley, oraz inne lokalne przedsiębiorstwa potrzebują sprawnego połączenia kolejowego do Słosinka, aby uniknąć okrężnej trasy przez Człuchów i w pełni wykorzystać potencjał transportu kolejowego. Górska podkreśliła, że brak modernizacji tego odcinka linii może prowadzić do trudności w realizacji unijnych celów klimatycznych i wpływać negatywnie na lokalny rozwój gospodarczy.
Senator apelowała również o przywrócenie krótkiego odcinka linii nr 418, co umożliwiłoby bardziej bezpośredni transport towarów do portu w Kołobrzegu, omijając Słupsk. Dodała, że każda firma w Polsce będzie musiała spełniać nowe normy transportowe, a kolej jest kluczowym środkiem transportu w kontekście praktycznie nieistniejącego transportu rzecznego w kraju.
Górska zaznaczyła także, że przywrócenie linii nr 413 nie tylko wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu, ale również przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach lokalnych, zmniejszenia liczby ciężarówek i obniżenia kosztów remontów dróg.
W oświadczeniu, senator zapytała ministra o termin wznowienia prac torowych na linii nr 413 oraz o planowane działania w celu modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Podkreśliła, że inwestycje te są kluczowe dla realizacji polityki klimatycznej i rozwoju regionalnego.
Odpowiedź ministra będzie oczekiwana z dużym zainteresowaniem, a dalsze działania w tej sprawie mogą mieć istotne znaczenie dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce.
Galeria z archiwum Rafała Wąsowicz, prezesa Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego
Pełna treść oświadczenia
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz